Czytelnia
Jakie obowiązki ma kurier, a czego nie musi

Jakie obowiązki ma kurier, a czego nie musi

Ile razy zdarzyło Ci się, że kurier próbował dostarczyć lub odebrać paczkę właśnie w chwili, gdy nikogo nie było w domu? Takie sytuacje często wywołują pretensje do kuriera lub firmy kurierskiej, że ten nie zjawił się w określonych godzinach (np. godzinach popołudniowych, gdy jesteś już po pracy), nie zadzwonił, nie poinformował. Wiele osób wtedy chwyta za telefon i dzwoni z pretensjami na infolinię firmy, by dowiedzieć się dlaczego kurier odwiedził go, gdy ten był w pracy. Dlaczego kurier nie zadzwonił, nie uprzedził o wizycie? Czasami pada również stwierdzenie “przecież zapłaciłem i kurier miał być na czas”.
 
Mimo, że z usług kurierów korzystamy coraz częściej i chętniej, to nadal większość Klientów nie ma wiedzy na temat obowiązków kuriera, firmy kurierskiej. Bardzo często nie wiemy, czego możemy wymagać od kuriera, a co leży w naszej gestii - gestii Klienta. Brak wiedzy, a nawet błędne przekonania na temat pracy i obowiązków kurierów, bywa źródłem konfliktowych sytuacji i ewentualnych sporów na linii Klient-kurier. Zatem rozprawmy się z mitami dotyczącymi obowiązków kuriera.
 
 

Doręczenie do rąk własnych czyli door-to-door 

 
Podstawowym obowiązkiem kuriera jest dostarczenie przesyłki do adresata. Według prawa, kurier powinien doręczyć przesyłkę pod drzwi odbiorcy, który został wskazany na liście przewozowym. Jednak jest jedno ale, w zależności od rodzaju przesyłki, termin “dostarczenie”, będzie miał inne znaczenie. W usłudze door-to-door istotna jest waga paczki, jeżeli ta przekracza wagę 30 kg - kurier nie będzie miał obowiązku np. wniesienia paczki na dane piętro. 
 
W usługach GLS, w przypadku kiedy kurier nie zastał odbiorcy, nie ma również możliwości pozostawienia paczki u sąsiada, kurier pozostawi ją w najbliższym punkcie odbioru -  ParcelShop (Access Point), o czym zostaniesz poinformowany wiadomością SMS.
 

Telefon od kuriera

 
Dlaczego kurier nie zadzwonił? Nie wysłał smsa? To najczęściej powtarzające się pretensje dotyczące kurierów. Czy są one słuszne? Pewnie się tego nie spodziewasz, ale  - nie. Kurier nie ma w obowiązku kontaktu telefonicznego z nadawcą/adresatem. Owszem, kurierzy coraz częściej kontaktują się telefonicznie, jednak nie wynika to z ich obowiązku, co z dobrej woli i własnej organizacji pracy. Dla kuriera liczy się czas. Wyobraź sobie, że musiałby on wykonać do każdego z odbiorców telefon i uzgodnić z nim czas spotkania.
 
 

Zapłaciłem - kurier miał być na czas

 
Kto nie chciałby aby wszystkie transakcje i usługi były tanie, perfekcyjne i wygodne dla nas - konsumentów? Klienci korzystający z usług kurierskich ekonomicznych (tanich, standardowych) oczekują, że przesyłka zostanie doręczona w dogodnym dla nich czasie. Niestety niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jeśli chce zamówić kuriera w określonym przedziale czasowym, to należy wybrać odpowiednią usługę - dodatkowo płatną. Taka usługa będzie więc droższa, a przecież lubimy szybko, wygodnie i tanio. Błędnym jest oczekiwanie, że w ramach najniższej ceny otrzymamy usługę dopasowaną do nas.
 

Sprawdzanie zawartości przesyłki przy kurierze

 
W “obowiązku” odbiorcy jest by sprawdzić stan przesyłki, którą doręczył kurier jeszcze przed podpisaniem/potwierdzeniem odbioru. Co to dokładnie oznacza? Odbiorca - osoba, która odbiera przesyłkę, ma prawo przyjrzeć się jej, sprawdzić czy paczka nie jest uszkodzona, nie nosi śladów otwierania, nie ma widocznych uszkodzeń z zewnątrz. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub widocznych śladów, odbiorca ma prawo otworzyć przesyłkę i sprawdzić jej zawartość - kurier zaś zaczekać, a w razie uszkodzenia lub braków w zawartości paczki sporządzić protokół szkody. Istotne jest by zrobić to przed podpisaniem odbioru przesyłki. Pamiętaj też, że protokół powinien być sporządzony w dwóch kopiach. Gdy podpisany zostanie odbiór przesyłki, kurier nie ma obowiązku czekania na jej sprawdzenie. W sytuacji gdy okaże się, że mimo iż z zewnątrz przesyłka nie była widocznie zniszczona, jej zawartość jest uszkodzona - odbiorca ma 7 dni na zgłoszenie szkody przewoźnikowi.
 

Poprawne naklejanie etykiet 

 
Jeżeli nadajesz więcej niż jedną paczkę w różne miejsca - to Ty jesteś odpowiedzialny za poprawne naklejanie etykiet na paczki. Jeśli kurier pomyli się i etykiety zostaną przyklejone błędnie  “na krzyż”, a paczki doręczone nie do tych odbiorców, do których miały trafić - firmy kurierskie nie zwrócą ci środków za transport. Zgodnie z regulacjami firm kurierskich, to nadawca odpowiada za poprawne oznakowanie paczek.