Dopłata do przesyłki – z czego wynikają dodatkowe koszty?
Zamówiłeś i opłaciłeś paczkę kurierską, a i tak po jakimś czasie otrzymałeś informacje o konieczności dopłaty? Niestety takie sytuacje zdarzają się, jeśli zadeklarowane w zamówieniu paczki parametry przesyłki nie zgadzają się z rzeczywistymi. Firma kurierska nakłada wyższą opłatę na paczkę, ale od początku.
Wycena usług kurierskich zależy od kilku czynników: wagi, wymiarów, kształtu oraz rodzaju opakowania przesyłki. Przesyłarka ma wynegocjowane ceny z każdą firmą kurierską i zależą one od wagi paczki (firmy kurierskie biorą pod uwagę wyższą wagę – gabarytową lub rzeczywistą). Jeśli pojawią się różnice w wadze rzeczywistej, bo np. zostanie ona zaniżona lub w wymiarach paczki – firmy kurierskie obciążają Przesyłarkę wyższą kwotą, zaś Przesyłarka przenosi dopłatę na zlecającego zamówienie.
Waga rzeczywista vs waga gabarytowa
Przy składaniu zamówienia na stronie Przesyłarka.pl wpisałeś wagę i wymiary przesyłki:
waga rzeczywista - 25 kg,
długość – 75 cm
szerokość – 55 cm
wysokość – 35 cm
Zapłaciłeś zatem za przesyłkę 25 kg, ponieważ system pobiera opłatę za wyższą pozycję – w tym przypadku wagę rzeczywistą (waga gabarytowa wynosi bowiem 24 kg - 75x55x35/6000 = 24 kg).
Okazało się jednak, że zaniżyłeś wymiary paczki i firma kurierska dokonała losowej weryfikacji Twojej przesyłki. W wyniku pomiaru paczki jej rzeczywiste wymiary wyniosły:
waga rzeczywista - 25 kg,
długość – 90 cm
szerokość – 60 cm
wysokość – 50 cm
W tym przypadku, Twoja paczka według wagi gabarytowej DPD waży 45 kg (90x60x50/6000 = 45 kg) a nie 25 kg, jak deklarowałeś w zamówieniu na stronie Przesyłarka.pl. Tym samym cena paczki jest wyższa, niż opłacona z góry. Do tego typu przesyłki zostanie naliczona opłata dodatkowa.
Niestandard – o co w tym chodzi?
Od 2018 roku firmy kurierskie bardzo dużą uwagę przywiązują do prawidłowego określania rodzaju przesyłek. Najprościej mówiąc – nie chcą transportować paczek, które są niestandardowe – tzn.: nie są opakowane w karton w kształcie prostopadłościanu. Dlaczego? Standardowe przesyłki łatwiej ułożyć na pace tira lub innego samochodu dostawczego, ich obsługa jest szybsza i łatwiejsza (bez trudu przemieszczają się po automatycznym sorterze).
Paczki o niestandardowym kształcie są objęte dodatkowymi opłatami, ponieważ ich obsługa jest droższa dla firm kurierskich. Firma kurierska nakłada więc dodatkową opłatę na przesyłkę o niestandardowym kształcie lub rodzaju opakowania.
Przy składaniu zamówienia warto dokładnie przeczytać punkty dotyczące niestandardowego kształtu paczki i zaznaczyć go, jeśli nasza przesyłka spełnia choć jedną z wymienionych cech. Więcej o niestandardowych paczkach kurierskich przeczytacie w tym wpisie: Kiedy Twoja paczka jest niestandardowa?
Dopłaty
Firmy kurierskie mogą wyrywkowo lub obligatoryjnie ważyć i mierzyć paczki, które trafiają do ich sieci. Cena przesyłki uzależniona jest więc od rzeczywistych wymiarów, wagi, kształtu oraz rodzaju opakowania paczki kurierskiej. Jeśli wystąpi różnica między danymi deklarowanymi w zamówieniu, a rzeczywistym wyglądem paczki – wtedy firma kurierska nalicza wyższy koszt za usługę i stąd możecie Państwo otrzymać informacje o konieczności dopłaty do zamówienia.
W ramach potwierdzenia wymiarów i wagi, firmy kurierskie są w stanie wygenerować protokół wagi lub wskazać audytowane wymiary na specyfikacji do faktury.
Jeśli nie zgadzacie się Państwo z przesłaną dopłatą i uważacie, że paczka nie miała wymiarów wskazanych w protokole, Przesyłarka może reklamować dopłatę w firmie kurierskiej. W tym celu niezbędny będzie dowód wskazujący na rzeczywiste wymiary, wagę, kształt paczki. Mogą to być: zdjęcia paczki lub specyfikacja techniczna transportowanych towarów.
Jak uniknąć dopłat?
Przede wszystkim przed złożeniem zamówienia należy dokładnie zmierzyć i zważyć paczkę. Zalecamy także, aby zapoznać się z definicjami określającymi, kiedy paczka jest uznawana za niestandardową w wybranej firmie kurierskiej. Warto zrobić zdjęcie paczki kurierskiej przed jej wysłaniem.
Nie zapłacę!
Rozumiemy, że informacja o konieczności dopłaty do przesyłki nie należy do najprzyjemniejszych, niemniej to nie Przesyłarka, ale firmy kurierskie nakładają wyższe opłaty na paczki, jeśli ich parametry okażą się inne niż deklarowane.
Jeśli dopłata nie zostanie uregulowana w terminie - zgodnie z wezwaniami – sprawę kierujemy do kancelarii prawnej. Jako Przesyłarka nie jesteśmy w stanie pokrywać dopłat naszych Klientów i mamy nadzieję, że zrozumiecie to Państwo.