Dlaczego moja reklamacja została odrzucona?
Wysyłałeś paczkę i została ona uszkodzona, a firma kurierska nie chce wypłacić odszkodowania? Jest kilka głównych powodów, dla których firmy kurierskie lub współpracujące z nimi towarzystwa ubezpieczeniowe nie uznają roszczeń Klientów.
Przygotowaliśmy dla Państwa listę, która mamy nadzieje, przyczyni się do dokładniejszego pakowania oraz rozsądniejszego wysyłania towarów w przesyłkach.
1) Brak oznaczenia informacji o uszkodzeniu przy doręczeniu paczki, co jest równoznaczne z przyjęciem paczki bez zastrzeżeń.
RADA: Przy odbiorze paczki odbiorca powinien sprawdzić jej opakowanie i najlepiej zawartość – czy coś nie zostało uszkodzone. Jeśli zauważycie wgniecenia lub inne uszkodzenia kartonu – zgłoście to kurierowi doręczającemu jako "Damaged" lub "Uszkodzona". Odnotuje on ten fakt na swoim urządzeniu. Jeśli tego nie zrobicie – firma kurierska nie ma gwarancji, że do uszkodzenia doszło już po doręczeniu paczki i nie próbujecie wyłudzić odszkodowania.
2) Wysyłanie zabronionej regulaminowo zawartości.
RADA: Każda firma kurierska ma swoją listę przedmiotów zakazanych w transporcie drogowym. Najczęściej są to: alkohol, tytoń, żywność, substancje płynne, towary szklane i delikatne. Dokładną listę znajdziecie w naszym Regulaminie.
Jeżeli w paczce, która została uszkodzona, znajdzie się towar zabroniony – firma kurierska ma prawo nie uznać roszczeń Klienta, ponieważ w pierwszej kolejności, to Klient złamał Regulamin Przewoźnika i nadał towar wyłączony z transportu. Paczki, w których jest żywność lub płyny, kiedy ulegną uszkodzeniu mogą stanowić zagrożenie dla innych paczek. Mogą je zalać i zniszczyć – odpowiedzialność za szkodę ponosi Zleceniodawca. Co więcej transport niedozwolonych przedmiotów (np. żywność) może podlegać karze pięciokrotności wartości transportu (Regulamin DPD Classic) lub wysokiej karze finansowej (np. za transport tytoniu, alkoholu lub fajerwerków). Jeżeli wysyłasz paczkę i koniecznie chcesz wysłać żywność (robisz to na własne ryzyko i odpowiedzialność) wraz z wartościowymi przedmiotami – nadaj je w dwóch osobnych paczkach. Wówczas w razie uszkodzenia paczki z wartościową zawartością nie będziesz miał problemu z uzyskaniem odszkodowania.
3) Niekompletna dokumentacja ( np. brak potwierdzenia nadania paczki, brak paragonów).
RADA: zachowuj wszystkie potwierdzenia zakupu towarów, które nadajesz kurierem oraz przechowaj dowód odbioru paczki, który zostawi kurier przy odbiorze przesyłki. Jeśli paczka ulegnie uszkodzeniu – firma kurierska i towarzystwo ubezpieczeniowe będą wymagały faktur lub paragonów do uszkodzonych w transporcie przedmiotów. Dowód nadania powinien być podpisany przez kuriera odbierającego paczkę.
4) Zgłoszenie reklamacji po regulaminowym terminie.
RADA: Zgłoś reklamacje, tak szybko jak to możliwe – bez zbędnej zwłoki. Każda firma kurierska ma swój regulamin dotyczący procesu reklamacji i wskazuje inne terminy na składanie wniosku. Jeśli Twoja przesyłka została uszkodzona – skontaktuj się z naszym Działem Obsługi Klienta, a wyjaśnimy Ci, jaki czas przewiduje przewoźnik na złożenie reklamacji. Zgłoszenia złożone po terminie są automatycznie odrzucane.
5) Brak spisanego protokołu szkody (UPS doręczenie w Polsce i krajach UE, DPD Classic i IP doręczenie w Polsce, GLS doręczenie w Polsce).
RADA: Jeżeli widzisz, że karton jest uszkodzony – zgłoś to kurierowi – będzie to stanowiło podstawę do ponownego wezwania kuriera na spisanie protokołu szkody. Jeżeli przy doręczeniu widzisz, że towary w kartonie są uszkodzone – spisz od razu z kurierem protokół szkody. Będzie on podstawą do reklamacji.
6) Niewystarczające opakowanie paczki (zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, tutaj głównie istotnie w UPS).
RADA: Każdy przewoźnik sugeruje własne instrukcje pakowania. Towary powinny być dokładnie zabezpieczone wewnątrz oraz spakowane w trwały i nowy karton. Niewystarczające zabezpieczenie lub rozpadający się karton mogą spowodować, że reklamacja zostanie odrzucona w firmie kurierskiej. Zobacz, jak poprawnie zabezpieczyć paczkę.
Pamiętaj – firmy kurierskie mogą nie przyjąć lub nałożyć wysoką dopłatę za paczki, które nie są spakowane w karton lub są owinięte folią stretch lub innym materiałem uniemożliwiającym swobodne przesuwanie paczki po sorterze.
Pamiętaj – firmy kurierskie mogą nie przyjąć lub nałożyć wysoką dopłatę za paczki, które nie są spakowane w karton lub są owinięte folią stretch lub innym materiałem uniemożliwiającym swobodne przesuwanie paczki po sorterze.
Kilka procent paczek ulega uszkodzeniu w transporcie drogowym. Paczki przewożone są jedna na drugiej, sortowane automatycznie, kurierzy rzucają nimi – aby uzyskać odszkodowanie należy przestrzegać zasad określonych u wybranego przewoźnika i stosować się do wskazanych powyżej rad.