Czytelnia
Krok po kroku - jak zwrócić towar kupiony online

Krok po kroku - jak zwrócić towar kupiony online

Kupiłeś towar przez internet, a po otrzymaniu przesyłki okazało się, że nie pasuje lub różni się od tego, który widziałeś w sklepie? Nie martw się – jako konsument masz prawo do zwrotu towaru. Uwaga – jako przedsiębiorca również możesz odstąpić od umowy i otrzymać zwrot kosztów.

Znasz ten moment, kiedy czekasz na przesyłkę kurierską, odpakowujesz zamówioną sukienkę i następuje rozczarowanie (o zgrozo!). Otrzymany towar jest daleki od tego, co proponował sprzedawca w swoim sklepie. Chcesz odesłać towar. Każdy kupujący w internecie ma prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość. Masz na to 14 dni od zakupu. 
 


 

Czy muszę podawać przyczynę rezygnacji?

Nie trzeba tłumaczyć powodu rezygnacji z zakupu. Należy w ustawowym terminie 14 dni poinformować sprzedawcę (najlepiej w formie pisemnej) o chęci odstąpienia od umowy. Po zgłoszeniu tego faktu trzeba odesłać towar zgodnie z Regulaminem danego sklepu internetowego.

Kto ponosi koszt odesłania towaru?

Strona, która zwraca zakupiony online przedmiot robi to na własny koszt. Sprzedawca jest zobligowany do zwrotu pieniędzy za zakupiony towar oraz za dostarczenie przesyłki do kupującego, nie ma natomiast obowiązku zwrotu pieniędzy za odesłanie towaru. Duże sklepy internetowe mają w ofercie darmowe zwroty. Nie wszyscy sprzedawcy online stosują jednak taką praktykę, ponieważ jest ona najzwyczajniej kosztowna.

Czy można zwrócić używany towar?

Jako kupujący masz prawo odpakować zakup i sprawdzić jego działanie. Jeżeli nie odpowiada Twoim oczekiwaniom – możesz odesłać przedmiot. Nie powinieneś jednak zwracać towaru, który był przez Ciebie użytkowany (noszona sukienka lub kilka razy użyty mikser). 

Jak zwrócić towar krok po kroku?

Zasada jest prosta:

1. Poinformuj sprzedawcę o odstąpieniu od umowy (rekomenduje się formę mailową), 

2. Zapakuj towar (najlepiej w oryginalne opakowanie),

3. Zamów kuriera i tanio wyślij paczkę (porównaj ceny i zamów kuriera w serwisie Przesylarka.pl),

4. Czekaj na zwrot pieniędzy (sprzedawca ma 14 dni na zwrot środków).

Jakiego kuriera wybrać?

Koszt odesłania towaru jest po stronie kupującego, dlatego warto wybrać taką firmę kurierską, która jest tania i oferuje ubezpieczenie przesyłki w cenie podstawowej. W serwisie Przesyłarka.pl masz do wyboru kilka krajowych serwisów kurierskich. Możesz wybrać usługę DPD Classic (2 kg paczka kosztuje 20,49 zł) i w cenie towar jest ubezpieczony do 1 000 zł. W usłudze „door to door” kurier przyjedzie po paczkę pod wskazany adres i doręczy ją do adresata. Podobnie działa firma UPS i DHL. 

Jeżeli chcesz skorzystać z opcji extra ekonomicznej – wybierz usługę UPS nadanie w punkcie - zapłacisz najmniej. 

Ile idzie paczka krajowa?

Firmy kurierskie w serwisie krajowym mają doskonale zoptymalizowane procesy transportu i czas doręczenia. Najczęściej paczki są dostarczane do odbiorcy kolejnego dnia roboczego. W wyjątkowych przypadkach czas ten wydłuży się do 48 godzin.

Zwrot towaru kupionego na firmę

Do połowy ubiegłego roku, przedsiębiorca, który zakupił towar „na fakturę” nie mógł odstąpić od umowy zawartej na odległość, ponieważ prawo takie miał wyłącznie konsument (osoba indywidulana). Na szczęście prawo zmieniło się i kupując towar na firmę masz takie samo prawo do jego zwrotu jak konsument. 

Nie potrzebujesz mieć podpisanej umowy z firmą kurierską, aby tanio i szybko odesłać przedmioty zakupione online. Wystarczy, że zamówisz kuriera na Przesyłarka.pl i tanio wyślesz paczkę czy to krajową czy zagraniczną.

Kupiłeś towar za granica i chcesz go zwrócić? Przeczytaj nasz poradnik.

Skorzystaj ze wzoru na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (poniżej) i odeślij paczkę tanio na Przesyłarka.pl

Konsument 

(imię i nazwisko) ……………     

(adres zamieszkania) ……………. 

(email):……………………… 

                                                                                                                                                                                                                         Dane sprzedawcy 

(nazwa) ……..

(adres) ………..

(email)………….

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Niniejszym informuję o moim odstąpieniu od umowy zakupu na odległość dla zamówienia o numerze (tutaj wpisz numer swojego zamówienia) zawartej w dniu (tutaj wpisz datę dokonania płatności za wspomniane zamówienie).

 

Data i podpis …………..

 

 

Rozmawiaj z konsultantem