Czytelnia
Zwrot zakupów online - prawo e-konsumenta.

Zwrot zakupów online - prawo e-konsumenta.

Coraz częściej kupujemy towary i usługi przez internet. Pandemia spowodowała kilkukrotne wzrosty w sprzedaży towarów online. Jak szybko i tanio zwrócić zakupy online?

 

W czasie pandemii zakupy online artykułów spożywczych wzrosły o 374% a drogeryjnych - 126%. Firmy odzieżowe notuja kilkudziesiętne wzrosty sprzedaży w kanałach online, a platformy sprzedażowo-hostingowe wskazują na powstanie ok 2 tys. nowych podmiotów handlujących w internecie. Zakupy online mają to do siebie, że nie dotkniesz i nie przymierzysz towaru przed zakupem. Jak zatem szybko i tanio zwrócić niepasujący towar?

Zwrot towaru - masz prawo

Na popularność zakupów online, ma wpływ nie tylko łatwy dostęp i atrakcyjna cena, ale i zmiany w prawie dotyczącym sprzedaży na odległość (Internet, telefon). Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku (Dz.U. 2014 r. poz. 827 ze zm.), konsument, który zawarł umowę sprzedaży na odległość, ma prawo w terminie 14 dni kalendarzowych odstąpić od niej, bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów przesyłki towaru do sprzedawcy.

Co ważne, nie każdy zakupiony towar w internecie podlega zwrotowi - wyłączone są prawa niematerialne jak licencje programów i gier komputerowych.

Jak skorzystać?

By skorzystać z prawa 14 dniowego odstąpienia od umowy, konsument przed upływem 14 dni kalendarzowych musi wysłać oświadczenie sprzedawcy. Termin 14 dni liczony jest od momentu objęcia w posiadanie towaru przez konsumenta (odbiór od kuriera, odbiór w punkcie odbioru). W sytuacji zakupu wielu produktów, gdy zakupiony towar dostarczany jest konsumentowi w partiach, okres 14 dni liczony jest od doręczenia ostatniej paczki, jeśli jednak dostawa produktów odbywa się w określonym czasie w sposób regularny - czas 14 dni liczony jest od doręczenia pierwszej z paczek.

Co istotne, ustawa przewiduje zwrot kosztów zakupu produktu oraz zwrot kosztów dostarczenia produktu do konsumenta. Sprzedawca natomiast zobowiązany jest do zwrotu kwoty odpowiadającej najtańszej formie dostawy w danym e-sklepie. Zatem, jeśli możliwa była tańsza przesyłka, a kupujący wybrał droższą opcję dostawy, to sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów najtańszego sposobu dostawy towaru. Decydując się na odstąpienie od umowy, a tym samym zwrot zakupionego towaru, konsument ponosi koszt odesłania produktu do sprzedającego.

Odesłanie zakupionego towaru

Część dużych, międzynarodowych sklepów internetowych oferuje bezpłatny zwrot zakupionych towarów. Dla konsumenta jest to wygodne i tanie rozwiązanie. Nie każdy e-sklep może sobie jednak pozwolić na taką usługę. Mniejsze sklepy nie dają możliwości bezpłatnego zwrotu i konsument powinien odesłać towar “na własną rękę”.

Kupujący ma kilka możliwości samodzielnego zwrotu towaru: pocztą polską (co oznacza konieczność udania się do placówki pocztowej i odstania swojego w kolejce) lub wygodnie i tanio za pośrednictwem firmy kurierskiej wybranej na stronie Przesyłarka.pl. Serwis ten umożliwia porównanie cen i zamówienie usługi kurierskiej “od drzwi do drzwi” - bez stania w kolejkach, bez umów, w wygodny i tani sposób. To proste i szybkie rozwiązanie dla osób, które chcą bezpiecznie i terminowo odesłać zakupiony towar do sprzedawcy.

Porównanie cen odesłania paczki o wymiarach max. 19x38x64 cm i wadze do 10 kg wykonana online w dniu 09.10.2020 r.

Nazwa

Koszt w PLN brutto

Uwagi

Paczka Polska (usługa Paczka pocztowa) 24,00
wydruk etykiety, dostarczenie paczki do placówki
pocztowej i "odstanie" w kolejce
InPost 16,49
konieczność rejestracji w systemie, wydruk etykiety,
dostarczenie przesyłki do paczkomatu - kurier dostarcza do sklepu
Przesyłarka.pl - kurier w usłudze "od drzwi do drzwi" 16,59
bez rejestracji, szybka wycena i złożenie zamówienia, płatność online
w kilku walutach, paczkę dostarczasz do punktu UPS, a kurier doręcza paczkę do rąk adresata

Sprzedający, po otrzymaniu zwróconych towarów zobowiązany jest do zwrotu kosztów w ciągu 14 dni. Zwrot kosztów następuje takim samym sposobem, jakim konsument płacił za towar.

 

 

Rozmawiaj z konsultantem