Jak zapakować i wysłać rower kurierem?
Sprzedajesz rower i potrzebjesz go wysłać kurierem? Zobacz, jak należy spakować rower do wysyłki i ile taka usługa może kosztować.
Rower wysyłany firmą kurierską powinien być zapakowany w trwały karton o odpowiednich wymiarach, właściwie rozkręcony i zabezpieczony do transportu.
Roweru nie można obłożyć jedynie kawałkami kartonu i okleić. Nie można go także włożyć tylko do worka foliowego. Tak zapakowanego roweru nie przyjmie żadna firma kurierska.
Firmy kurierskie mają różne maksymalne wymiary paczek. W popularniej usłudze na tego typu przesyłkę krajową - DPD Classic - przyjęto, że suma długości, szerokości oraz wysokości nie może przekroczyć 300 cm.
Dla międzynarodowego DPD Classic najdłuższy bok +2x średni bok +2x krótki bok nie może przekroczyć 300 cm. Wzór ten stosujemy też dla innych kurierów, na przykład dla równie popularnego UPS jest to 400 cm, a dla DHL- 300 cm.
Karton
Rower najlepiej zapakować do oryginalnego kartonu, pamiętając cały czas o maksymalnych rozmiarach przyjętych przez firmy kurierskie. Rozmiary kartonów rowerowych różnią się, a im większe opakowanie tym przesyłka będzie droższa.
Do zapakowania naszego roweru użyliśmy kartonu, który dostaliśmy za darmo od sklepu rowerowego. Ewentualnie można użyć opakowania po telewizorze czy podobnego po meblach. Najważniejsze, żeby karton był wytrzymały.
Ze względu na bezpieczeństwo wysyłanego roweru nie należy stosować rozdartych czy dziurawych opakowań.
Z pudełka należy usunąć lub zamazać stare etykiety, oznaczenia lub kody kreskowe - przesyłki podlegają automatycznym skanerom, a nieaktualne oznaczenia mogą wprowadzać je w błąd. Na kartonie powinny znajdować się tylko aktualne informacje związane z przesyłką.
Rozkręcanie roweru
W celu zapakowania roweru do odpowiedniej wielkości kartonu, należy go wcześniej rozkręcić. Rozkręcając nasz rower użyliśmy klucza nastawnego (do odkręcenia pedałów) oraz klucza imbusowego (ampulowego) 4 mm (do odkręcenia pozostałych elementów).
Rower należy złożyć w taki sposób, aby żadna z jego części nie wystawała poza karton oraz nie tworzyła wypukłości na jego bokach.
W zależności od typu roweru należy:
- odkręcić lub poluzować kierownicę i umieścić ją wzdłuż osi ramy;
- klamki hamulca ustawić w pozycji, która nie spowoduje ich uszkodzenia;
- odkręcić pedały oraz przednie koło i przymocować je do ramy;
- tylne koło należy odkręcić jeżeli bez tego rower nie zmieści się w kartonie;
- jeśli na wyposażeniu są błotniki, także należy je odkręcić i owinąć w folię;
- siodełko poluzować i maksymalnie obniżyć lub wyjąć, opakować i przymocować do ramy;
- z opon można spuścić powietrze do połowy, dzięki czemu dętki będą chronione przed uszkodzeniem przez zdemontowane ostre elementy.
Elementy typu: hamulec, oświetlenie, dzwonek, bagażnik, uchwyt na bidon także najlepiej dokładnie zabezpieczyć lub zdemontować, owinąć w folię bąbelkową lub papier i przymocować do ramy. Śruby, nakrętki najlepiej wkręcić spowrotem. Inne mniejsze elementy schować do woreczka i przymocować do ramy.
Warto też pamiętać, żeby po zdemontowaniu hamulca, między klocki włożyć klin w postaci np. kawałka tektury, który w razie przypadkowego nacisku na hamulec, zabezpieczy przed zaciśnięciem się klocków.
W czasie rozkręcania roweru warto zanotować, gdzie były zamontowane poszczególne śruby, nakrętki i inne drobne elementy. To pomoże później w sprawnym skręceniu roweru.
Pakowanie
Wszystkie zdemontowane elementy należy tak umieścić w kartonie, aby się nie przemieszczały. Najlepiej przymocować je do ramy roweru np. plastikowymi opaskami zaciskowymi.
Tylną oś i przerzutkę warto zabezpieczyć grubymi kawałkami tektury, aby się nie uszkodziły i nie przebiły kartonu.
Puste przestrzenie kartonu najlepiej wypełnić folią bąbelkową, styropianem, zmiętymi gazetami lub kawałkami tektury, aby zapobiec przemieszczaniu się roweru podczas transport oraz zabezpieczyć delikatne elementy przed ewentualnym zgnieceniem. To ważne, gdyż podczas transportu na kartonie z rowerem mogą być umieszczone inne ciężkie przesyłki.
Owinięcie kartonu folią jest opcjonalne, nie można go jednak wiązać sznurkiem. Mógłby on bowiem zahaczyć się o któryś z elementów maszyn sortujących przesyłki.
Cena
Nasz rower, w dużym kartonie o wielkości 148 x 23 x 78 cm, niewymagającym odkręcania tylnego koła, i wadze 15 kg, możemy wysłać na terenie kraju kurierem DPD za 105,37 zł. Skąd taka cena? Firmy kurierskie biorą pod uwagę wagę gabarytową przesyłki, która w naszym przypadku wynosi 53,1 kg (długość x wysokość x szerokość kartonu / 5000 = waga gabarytowa).
Wymiary tego kartonu są za duże, aby wysłać go za granicę standardową usługą kurierską.
W mniejszym kartonie, np. 110 x 23 x 70 cm, moglibyśmy wysłać nasz rower na terenie kraju usługą DPD za ok. 32,34 zł oraz z i do krajów UE z GLS od ok. 160 zł.
Znając wymiary swojego kartonu sprawdź koszt wysyłki.